Textová podstránka
Doporučené hry a cvičení pro děti v posledním roce předškolního vzdělávání
Desatero pro rodiče nově přijímaných dětí
1. Mluvte s dítětem o tom, jaké je to ve školce nebo ve škole,
co se tam dělá, přijďte se s ním podívat na prostředí, seznamte se s paní učitelkou.
2. Zvykejte dítě na chvíle odloučení, začněte v domácím prostředí. Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout, že i když jej opouštíte, vrátíte se.
3. Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do školky nebo do školy. Ujistěte ho, že to zvládne, zvýšíte tak jeho sebedůvěru. Aby dítě chodilo do školky nebo do školy rádo, musí si k ní vybudovat kladný vztah. Nikdy mu školkou, nebo školou nevyhrožujte, vyhněte se výhružkám typu „Když budeš zlobit, nechám tě ve školce nebo ve školní družině déle….“.
4. Vaše dítě se bude cítit dobře tehdy, když bude mít pocit jistoty. Veďte dítě k samostatnosti, pomůžete mu zbavit se nejistoty. Procvičujte samostatnost zvláště v hygieně, oblékání, jídle. Ujistěte ho o tom, že paní učitelka mu ráda pomůže.
5. Promluvte si s paní učitelkou o možnostech postupné adaptace.
6. Pokud bude dítě plakat, nebo bude nervózní, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat. Paní učitelka vaše dítě brzy uklidní a pomůže mu překonat stesk.
7. Dejte dítěti s sebou něco důvěrného, co mu navodí kontakt s domovem – např. plyšovou hračku, látkový kapesníček.
8. Plňte své sliby – když řeknete, že přijdete po obědě, nebo v určitou hodinu, měli byste tak přijít. Dítě je potom nešťastné, ztrácí důvěru a pocit bezpečí a prostředí školy nebo školky bude vnímat negativně.
9. Za pobyt ve školce nebo ve škole neslibujte dítěti odměny. Nepřijme nové prostředí přirozeným způsobem. Pokud den ve škole nebo ve školce proběhne v pohodě – pochvalte dítě a motivujte je k dalšímu pobytu.
10. Zamyslete se nad tím, jak prožíváte nastávající situaci vy. Děti dokážou velmi citlivě poznat projevy strachu a obavy rodičů, silně emočně reagují. Pokud máte strach z odloučení od dítěte, dohodněte se v rodině, že dítě do školky nebo do školy bude vodit ten, který s tím má menší problém